نگاهی‌ به اقدامات ضدایرانی‌ کانادا در سال ۲۰۱۲ میلادی
نظام نوین اسلامی
جهان زیر سایه ی اسلام

ژانویه ۲۰۱۲:

کانادا، تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران را گسترش داد. دولت کانادا در راستای تقابل گسترده تر با جمهوری اسلامی ایران، پنج شرکت اقتصادی و صنعتی ایرانی‌ و سه فرد حقیقی‌ را به لیست نهاد‌ها و اشخاص تحریم شده این کشور اضافه و هرگونه معامله اقتصادی با آن‌ها را منع کرد.

۶ ژوئن ۲۰۱۲:

از ۶ ژوئن تا اواسط ماه جولای، متعاقب برگزاری موفق “کنفرانس بیداری معاصر و اندیشه امام خمینی (ر‌ه)” در دانشگاه کارلتون، لابی‌های صهیونیستی کانادا و جریان‌های اپوزیسیون که از برگزاری کنفرانس حضرت امام در سیاسی‌ترین دانشگاه کانادا خشمگین بودند، با جوسازی و جنجال، موجی علیه کنفرانس حضرت امام (ره) به راه انداختند. بازیگران اصلی‌ جریان معترض به کنفرانس امام خمینی (ر‌ه)، لابی‌های صهیونیستی، سلطنت طلبان، منافقین و جریان فتنه بودند که با اقدامات و تحرکات تخریبی‌ گسترده تلاش کردند ضمن منحرف کردن توجهات افکار عمومی‌ از دستاوردهای کنفرانس، برگزار کننده کنفرانس یعنی انجمن فرهنگ ایران دانشگاه کارلتون، سخنرانان کنفرانس و دانشگاه کارلتون را تحت فشار قرار دهند. از جمله معترضین اصلی‌ کنفرانس حضرت امام خمینی (ر‌ه)، می‌‌توان به رامین جهانبگلو، زندانی سابق سیاسی، پیام اخوان، حقوقدان ضد ایرانی‌، نازنین افشین جم، همسر ایرانی‌ وزیر دفاع ملی‌ کانادا و فعال ضّد ایرانی‌، سایه حسن، سلطنت طلب و فعال ضد ایرانی، علی‌ طباطبایی، زندانی سابق سیاسی (داماد مصطفی تاج زاده) و … اشاره کرد.

از اواخر ژوئن:

بانک تی‌ دی (TD Bank) کانادا، به دنبال اعمال تحریم‌های اقتصادی دولت فدرال کانادا علیه جمهوری اسلامی ایران، اقدام به بستن حساب‌های بانکی‌ تعداد قابل توجّهی از ایرانیان مقیم کانادا کرد. این اقدام بانک تی‌ دی که با واکنش جدی ایرانیان مقیم کانادا مواجه نشد، توسط دولت کانادا مورد حمایت قرار گرفت.

۲۸ ژوئن ۲۰۱۲:

کانادا، جمهوری اسلامی ایران را به یهودستیزی متهم کرد. وزیر امور خارجه کانادا، “جان برد”، در بیانیه‌ای رسمی، سخنان معاون اول رئیس جمهوری اسلامی ایران، در کنفرانس مواد مخدر سازمان ملل را به یهودستیزی متهم کرد و استفاده جمهوری اسلامی ایران از محافل سازمان ملل متحد برای تبیین مواضع ضد صهیونیستی را غیرقابل قبول خواند.

جان برد، وزیر امور خارجه کانادا

۹ جولای ۲۰۱۲:

به دنبال اقدام مزورانه یک عضو سابق گروهک منافقین و از هواداران سرسخت این گروه در کانادا به نام “شبنم اسداللّهی”، در ترجمه (از فارسی به انگلیسی) گزینشی، مغرضانه و ناصحیح مصاحبه “حمید محمّدی”، رایزن فرهنگی‌ جمهوری اسلامی ایران در کانادا، و بازتاب سخنان تحریف شده رایزن فرهنگی کشورمان در رسانه ها، به عنوان افشای برنامه‌های گسترده جمهوری اسلامی در کانادا، لابی‌های صهیونیستی آمریکا و کانادا، اقدام به طراحی سناریوی کاذب و جنجالی ضد ایرانی‌ کردند. در این سناریوی ساختگی، کارشناسان امنیت ملّی‌ آمریکا، جمهوری اسلامی ایران را به تربیت نیروهای ایرانی برای انجام اقدامات تروریستی در آمریکا متهم و نسبت به آن هشدار جدی دادند. ابتدا مقامات ارشد آمریکا نسبت به این مسأله واکنش نشان دادند. به دنبال آن مقامات ارشد کانادا از جمله وزیر امور خارجه و وزیر امنیت عمومی کانادا نیز به سخنان تحریف شده “حمید محمّدی”، رایزن فرهنگی کشورمان، که با فتنه “شبنم اسداللّهی”، به عنوان اظهارات وی در رسانه ها منعکس شده بود، واکنش جدی نشان دادند و به این بهانه، تهران را به دخالت در امور کانادا متهم و نسبت به آن هشدار دادند. اگرچه سفارت جمهوری اسلامی ایران در کانادا در بیانیه‌ای رسمی‌، ضمن بی‌ اساس خواندن اتّهامات و تکذیب آن، فعّالیت‌های فرهنگی‌ جمهوری اسلامی ایران در کانادا را در چارچوب کنوانسیون‌های دیپلماتیک و قوانین محلّی کانادا خواند، اما دولت کانادا از این سناریوی ساختگی در راستای فشار به جمهوری اسلامی ایران و سفارت کشورمان در اتاوا و تشویش افکار عمومی‌ بهره برد. نکته قابل توجه این بود که “شبنم اسد اللّهی” در توضیح به بی‌ بی‌ سی‌ هدف خود از این اقدام را صراحتاَ بسته شدن سفارت ایران در کانادا اعلام کرد. وی همچنین از دیپلمات‌های ایران در کانادا به عنوان “بسیجان و سپاهیان ایران در کانادا” یاد کرد.

۲۳ آگوست ۲۰۱۲:

وزیر امور خارجه کانادا، “جان برد”، در ادامه تلاش‌ها برای تحت الشعاع قرار دادن اجلاس جنبش عدم تعهد در تهران، در نامه‌ای رسمی‌ به “بان کی‌ مون”، دبیر کّل سازمان ملل متحد، از وی خواست از سفر به تهران و شرکت در اجلاس صرف نظر کند.

۷ سپتامبر ۲۰۱۲:

اتاوا در اقدامی یک جانبه روابط دیپلماتیک دو کشور جمهوری اسلامی ایران و کانادا را قطع کرد. وزیر امور خارجه کانادا، “جان برد”، طی‌ بیانیه‌ای رسمی‌ تعطیلی‌ سفارت این کشور در تهران را اعلام کرد و برای دیپلمات‌های جمهوری اسلامی ایران در کانادا مهلت پنج روزه برای ترک خاک کانادا تعیین کرد. وی، همچنین، اعلام کرد که کانادا ایران را بزرگترین تهدید برای صلح و امنیت جهانی‌ می‌‌داند.

رئیس و نخست وزیر رژیم صهیونیستی در پیام‌هایی‌ جداگانه از کانادا و شخص “استفان هارپر”، نخست وزیر، به خاطر این اقدام تشکر کردند.

بی تردید، قطع روابط تهران-اتاوا، مهم ترین رویداد در روابط جمهوری اسلامی ایران و کانادا در سالیان اخیر می باشد و تا مدت ها مناسبات دو کشور را تحت الشعاع قرار خواهد داد. این اقدام افراطی و نسنجیده کانادا با انتقادات کارشناسان و صاحب نظران در کانادا و جهان مواجه شد.

اگرچه برای اقدام کانادا علل متعددی می‌‌توان قائل بود اما دلیل اصلی‌ کانادا در قطع یک جانبه روابط دیپلماتیک با جمهوری اسلامی ایران، در آن مقطع زمانی‌ خاص، موفقیّت جمهوری اسلامی ایران در برگزاری “اجلاس جنبش عدم تعهّد” در تهران بود. در واقع با توجه به موفقیّت دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران و شکست آمریکا، رژیم صهیونیستی، کانادا و کشورهای غربی در تحت تاثیر قرار دادن اجلاس تهران و منزوی نشان دادن جمهوری اسلامی ایران، اتاوا تلاش کرد تا با اقدام خود، ضمن  تحمیل انزوا به جمهوری اسلامی ایران، توجّهات افکار عمومی‌ به موفقیّت‌های دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران و دستاورد‌های اجلاس جنبش عدم تعهّد منحرف کند.

به اعتقاد برخی‌ از کارشناسان، تصمیم کانادا در قطع روابط دیپلماتیک با جمهوری اسلامی ایران در تل‌آویو اتخاذ شده است.

۷ سپتامبر ۲۰۱۲:

کانادا در همان روز، بر مبنای مصوبه عدالت برای قربانیان قانون اساسی‌ این کشور، رسما جمهوری اسلامی ایران را در لیست کشور‌های حامی‌ تروریسم قرار داد.

کانادا با قرار دادن جمهوری اسلامی ایران در فهرست کشورهای حامی‌ تروریسم، عملا مصونیت ایران را لغو و امکان قانونی‌ و حقوقی شکایت شهروندان کانادا از جمهوری اسلامی ایران در دادگاه‌های این کشور را فراهم کرد. توقیف اموال جمهوری اسلامی ایران در کانادا به واسطه شکایت یک شهروند آمریکایی‌ (از جمهوری اسلامی ایران) به دادگاه کانادا نیز، سناریوی جدیدی است که پس از  قرار دادن جمهوری اسلامی ایران در فهرست کشورهای حامی‌ تروریسم طراحی شد.

قرار گرفتن جمهوری اسلامی ایران در فهرست کشورهای حامی‌ تروریسم کانادا، در حالی است که بر اساس قوانین کانادا، همه کشور‌ها در کانادا دارای مصونیت می باشند.

۱۱ دسامبر ۲۰۱۲:

دولت کانادا با اصلاح “قوانین اقدامات خاص اقتصادی” علیه جمهوری اسلامی ایران، در راستای اعمال فشار بیشتر بر ایران، ۹۸ نهاد ایرانی‌ از جمله سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و بسیج را به بهانه حمایت از برنامه هسته‌ای کشور، به لیست نهاد‌ها و اشخاص تحریمی افزود.

۲۰ دسامبر ۲۰۱۲:

با محوریت کانادا، در ادامه تحرکات ضد ایرانی این کشور، در اقدامی کاملا سیاسی، و با استفاده ابزاری از حقوق بشر، قطعنامه‌ای علیه جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد به تصویب رسید.

۲۰ دسامبر ۲۰۱۲:

دولت کانادا، در روز مشابه، در ادامه تحرّکات ضد ایرانی‌، گروهک منافقین را از لیست رسمی‌ سازمان‌های تروریستی خارج کرد.

دولت “استفان هارپر” در راستای تقابل وسیع تر با جمهوری اسلامی ایران، همواره در پی‌ حمایت از جریان ها و گروه‌های ضد ایرانی‌ و تقویت آن‌ها بوده است. اقدام اخیر دولت کانادا در خارج کردن گروهک منافقین از لیست رسمی‌ سازمان‌های تروریستی کانادا نیز در همین راستا معنا پیدا می‌‌کند. یکی‌ از پیامدهای مهم تصمیم اخیر کانادا این است که از این پس، اقدامات دفتر گروهک منافقین در کانادا قانونی‌ بوده و حمایت از این گروهک اعم از حمایت مالی، در زمره جرائم قضایی محسوب نخواهد شد.

کانادا، همچنین، در ادامه تحرکات ضد ایرانی، نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را جایگزین گروهک منافقین در لیست رسمی‌ سازمان‌های تروریستی کانادا کرد.

  • گزارش تحلیلی از سامان شیخ الاسلامی
  • منبع:فارس

میزبان مارکت

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: سه شنبه 12 دی 1391برچسب:,
ارسال توسط سید محمد علمداری
آخرین مطالب

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی
ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید هفته :
بازدید ماه :
بازدید کل :
تعداد مطالب : 105
تعداد نظرات : 9
تعداد آنلاین : 1